Orkesterfrosseri

Vilken lyx! Inom loppet av bara en vecka har jag hört topptrion bland svenska orkestrar: Kungliga Filharmonikerna, Sveriges Radios Symfoniorkester och Göteborgs Symfoniker. Nämnda utan inbördes ordning.

Lika fint har det varit på dirigentpulten: Sakari Oramo, Herbert Blomstedt och Gustavo Dudamel. Jag har full förståelse för om någon blir avundsjuk.

Filharmonikerna gästspelade som bekant i Göteborg förra fredagen. Radioorkestern hörde jag i Berwaldhallen igår. Våra egna Symfoniker hör jag ju varje vecka, men det känns lite speciellt att det var en produktion med Gustavo Dudamel jag fick med mig i mitt ”orkesterfrosseri”.

Dudamel har varit hos oss hela veckan och som vanligt fått hela huset att vibrera av kreativ lust. Programmets musikaliska spännvidd med två stora tondikter av Richard Strauss och en Haydn-symfoni är utmanande för musikerna, men alla försäkrar att det bara är roligt. Jag förstår dem. Dudamels elektrifierande musikanteri skulle kunna få en sten att sjunga.

Fast det är inte bara hans sätt att hantera musiken som gör Dudamels konstnärskap så storartat. En teaterchef som hörde konserten i onsdags uppmärksammade mig på att det lika mycket handlar om hur han hanterar tystnaden. Gustavo Dudamel dirigerar både musiker och publik och laddar musikens mellanrum med sådan kraft att vi alla håller andan.

Nåja, inte riktigt alla. Göteborgsklimatet tär på luftrören och tyvärr hackas Dudamels magiska tystnad ofta upp av hostningar. En av ”hemligheterna” med Konserthusets fina akustik är att hela rummet är en klanglåda. Ljudet förstoras inte enbart på podiet, utan fortsätter att förstärkas på sin väg ut i salongen. Omvänt gäller samma sak, vilket gör publikens hostningar mycket ljudliga.

Med risk för att verka förnumstig vill jag påminna om att man både kan och bör dämpa sina hostningar genom att hosta i armvecket eller i en näsduk. Det gör stor skillnad för ljudvolymen och bidrar dessutom till minskad smittspridning. Vi samlas ju för att njuta av musiken, inte för att dela infektioner…

Turnén rycker närmre och startar formellt idag då musikerna sätter sig på tåget till Stockholm. På lördag spelar vi i huvudstadens konserthus för kungligheter, ministrar, riksdagsmän, näringslivstoppar och kulturpersonligheter – samt för ”vanligt folk”, förstås.

Det ”ovanliga folket” har bjudits in gemensamt av Västra Götalandsregionen, Göteborgs Stad och Göteborgs Symfoniker och samlas inledningsvis för ett mingel med presentationer och mat av de göteborgska mästerkockarna Stefan Karlsson och Håkan Thörnström. I Västsverige håller både maten och musiken världsklass.

Igår deltog jag i Västra Götalandsregionens årliga Bolagsdag. Sju av Västra Götalandsregionens verksamheter är organiserade i helägda aktiebolag: Göteborgs Symfoniker, Göteborgsoperan, Regionteater Väst, Film i Väst, Västsvenska Turistrådet, Sahlgrenska International Care och Västtrafik.

Även om ägandet är koncentrerat till Västra Götalandsregionen ska bolagsstämma hållas varje år och det görs alltid samlat för alla bolagen. Själva stämmorna klaras av snabbt så att samligen kan koncentreras på verksamhetsinformation. Mottagare är regionstyrelsen, regionfullmäktige och respektive bolags styrelse. Det finns mycket att berätta och jag blir alltid tagen av kraften i presentationerna. Vi har mycket att vara stolta över inom Västra Götalandsregionen.

Konsert i Stockholm på lördag, vilodag på söndag och sedan bär det av till Lissabon. Toalt sex konserter rymmer denna turné. Plus två på hemmaplan. La Coruna, Oviedo, Murcia och Madrid är våra spanska destinationer.

Som jag skrev förra veckan är läget i Spanien spänt med anledning av den ekonomiska krisen. Den 29 mars ska det bli generalstrejk, vilket föranlett ändrat resande. Planen är nu att vi ska flyga från La Coruna till Oviedo direkt efter konserten den 28:e. Klockan hinner passera midnatt innan vi är framme, men den politiska ledningen i Oviedo har lovat att hålla flygplatsen öppen så att vi kan landa.

Turnéer innehåller alltid en rad osäkra moment, hur väl vi än har planerat i förväg. Det mesta brukar dock gå att lösa innan orkestern märker av problemen. Och det är där vi har vårt fokus, att underlätta så mycket som möjligt för musikerna. Det är krävande att vara på turné och varje incident tär på koncentrationen. Konsten är vårt gemensamma mål och fungerar allt som det ska håller den världsklass.

Som alltid då vi är på turné kan våra äventyr följas på nätet. Länkar till turnébloggarna hittar du på vår hemsida eller gå direkt via: blogg.gso.se

Helena Wessman 2012-03-23

Kommentarer inaktiverade.