1,1 miljoner klick på Youtube

Varav hjärtat är fullt, därom talar munnen. Just nu något så prosaiskt som tåg och det faktum att fyra av veckans fem arbetsdagar har rymt en längre resa. Upplevelsen fördunklas av ett missat tåg en sen kväll (helt mitt eget fel) och ett annat som blev flera timmar försenat. På plussidan det splitter nya X3000 jag nu sitter på. Ett tecken på att utveckling trots allt sker.

Vid tanken på de svenska scenkonstinstitutionerna är det just ordet utveckling som först kommer för mig. Begreppen professionalitet och hängivenhet lägger sig också långt fram i medvetandet. Den svenska scenkonsten är definitivt en samhällskraft.

Med scenkonst menas i detta fall musik, dans och teater. Branschorganisation för institutioner inom dessa områden är Svensk Scenkonst och huvudnummer denna min arbetsvecka har varit de årliga branschdagarna som nyss avhållits i Karlstad. Omkring 200 av branschens ledare och politiker har med stor intensitet diskuterat framtiden för det vi alla brinner för.

Områden som lyfts fram särskilt denna konferens är kulturlivets digitalisering, institutionernas position i kulturpolitiken och utvecklingen internationellt. Formen har till övervägande del varit panelsamtal med företrädare för några av medlemsföretagen.

Många kloka ord har blivit sagda och, som förbundsordförande Stefan Forsberg påpekade i sin summering av dagarna, skulle vem som helst i salongen ha kunnat göra det lika bra. ”Vi är här för att vi har starka idéer, är bra på att tala för dem och har kraft att genomföra dem”, sa han.

Själv deltog jag i panelen som diskuterade scenkonstens digitalisering. Göteborgs Symfoniker ligger långt framme med vårt digitala konserthus och webbkanalen GSOPlay. Som inledning på min dragning visade jag ett avsnitt ur en av de konsertupptagningar som ligger ute just nu – Sibelius första symfoni ledd av Johannes Gustavsson – och blev som alltid stolt och rörd över kvaliteten på vårt arbete.

Först och främst för att det låter så fantastiskt bra om Göteborgs Symfoniker, förstås, men i minst lika hög grad för den bildmässiga framställningens höga standard. Vår strävan har varit att skapa ett bildspråk som ligger nära Göteborgs Symfonikers själ och jag tycker att vi har lyckats. Det finns en personlig touch som känns väldigt typisk GSO.

Som vår publik väl känner till är den digitala storsatsningen en förlängning av vår mångåriga närvaro på Youtube. Där finner man intervjuer, trailers för konserter och små turnéfilmer. De har hittills setts av 1,1 miljoner tittare. Ja, ni läste rätt. Över en miljon gånger har Göteborgs Symfoniker klickats fram på Youtube. En siffra som ökas på med något tusental per dag. Låt champagnekorkarna flyga!

Framgångarna på Youtube fick oss att vilja gå vidare och som mina läsare känner till vid det här laget, installerade vi förra våren teknisk utrustning som gör det möjligt att sända hela konserter på internet, bio, TV och i andra kanaler.

Sedan vi smög igång GSOPlay i höstas har webbkanalen haft 20.000 tittare. Först med den direktsända konserten med Kent Nagano den 9 april började vi marknadsföra utsändningarna ordentligt och har sedan dess fångat in 8.000 nya tittare.

Min entusiasm inför detta vet inga gränser. Musikens möte med publiken är meningen med allt jag gör i yrket och att på detta sätt kunna mångfaldiga räckvidden för Göteborgs Symfoniker är omvälvande. Vi arbetar nu intensivt på att bygga upp ett distributionsnät som vi vill ska omfatta bland annat reseföretag, bostadsbolag och internetoperatörer.

Ökad tillgänglighet för framförallt medborgarna i Västra Götaland är satsningens bakomliggande syfte. Genom de digitala utsändningarna hoppas vi nå publik som av olika anledningar inte kommer till våra konserter, men som på sikt kanske kan lockas att göra det. Befintlig publik är givetvis också en viktig rnålgrupp. Genom utsändningarna kan de återuppleva konserterna och bokstavligt talat se dem ur en annan vinkel (inifrån orkestern).

Utsändningarna är också ett redskap i vår internationella positionering. Hittills har vi tittare i sextio länder, flest i Spanien, Polen, Italien och Nordamerika. Enligt Johannes Nebel, en frontfigur på kulturens och digitaliseringens område, är Göteborgs Symfoniker bland de första i världen med att regelbundet sända kostnadsfria konserter på internet.

Vi kan med rätta vara stolta över våra framgångar på den digitala arenan. Min entusiasm omfattar också de satsningar som andra kulturinstitutioner gör. Under panelsamtalet i Karlstad redogjordes för Kungliga Operans bio-sändningar, vilka pågått sedan 2008 och hur Malmö Stadsteater samarbetar med SVT och SVT Play.

Särskilt stimulerande var det att höra om Dalateaterns interaktiva teaterchattar. Som turnerande länsteater har Dalateatern i uppdrag att täcka in alla små orter i länet. I syfte att nå fler med varje föreställning anordnar man biovisningar med tvåvägs kommunikation mellan publik och skådespelare. Några egentliga biografer är det inte tal om, utan Dalateatern ställer upp sin utrustning i samlingslokaler av allehanda slag.

Det hela går till så att publiken som går på ”bio” ser föreställningen på en stor duk. Genom en chatuppkoppling kan publiken och skådespelarna i den andra änden både se och höra biopubliken. På så sätt interagerar alla med varandra, vilket gör föreställningarna lika levande i båda salarna. Genialt!

En viktig ingrediens i branschdagarna är mötet med chefskollegor från hela landet. Att leda en kulturinstitution är krävande och kan ibland kännas ensamt. Det gör det värdefullt att få lufta sina tankar med andra i en liknande situation. Pauserna känns alltid för korta och under gårdagens avslutningsmiddag flög timmarna iväg. Jag bär med mig många djupa tankar och glada skratt därifrån.

Hemma i Göteborg har Göteborgs Symfoniker konserterat med Nikolaj Znaider och violinsolisten Vilde Frang. Det grämer mig att jag inte kunde höra dem live, men lyckligtvis ligger en inspelning och väntar i mitt postfack.

Nästa vecka får vi stifta bekantskap med unge Kazuki Yamada, som vi hört så mycket gott om. Det ser jag verkligen fram emot.

Innan dess ska jag vara helgledig. Snart är jag hemma och kan till min glädje konstatera att SJ och Trafikverket idag på ett oklanderligt vis har transporterat mig mellan Karlstad och Västerås.

Helena Wessman 17 maj 2013

Kommentarer inaktiverade.