En bra dag på jobbet!

En symfoniorkester är på sätt och vis ett helt gränslöst instrument. Spännvidden vad gäller genrer och tidsåldrar är enorm och användningsmöjligheterna oändliga. I alla fall om symfoniorkestern ifråga har en så öppen attityd som Göteborgs Symfoniker.

Igår fick jag höra det igen: ”Vilken fantastisk orkester ni har här i Göteborg! Musikerna är verkligen hungriga på att spela.”

Så är det inte på alla platser i världen. Enligt veckans dirigent, Charles Hazlewood, kan särskilt engelska och amerikanska orkestrar ha ett avmätt, för att inte säga arrogant, förhållningssätt gentemot de arbetsuppgifter som föreläggs dem.

”Det kan vara helt hopplöst att skapa energi på podiet”, sa Hazlewood och förklarade att det åtminstone i England kan bero på att musikerna jobbar så vansinnigt mycket. En engelsk orkester kan arbeta dubbla pass sex sju dagar i veckan.

Göteborgs Symfonikers knockade igår både medmusikanter och publik. Lyckliga partners på podiet, utöver dirigenten Charles Hazlewood, var sångsolisten Sabina Zweiacker och presentatören Orvar Säfström. Strax bakom kulisserna fanns glade Magnus Johansson som arrangerat musiken.

I publiken satt elva hundra dataspelsfantaster, som gav ett gensvar som i sin tur golvade orkestern. När Orvar Säfström bad musikerna applådera publiken blev det vilt på podiet och efteråt fylldes luften bakom scenen av överväldigade kommentarer.

En bra dag på jobbet, således.

Det vi erbjuder denna vecka är Score, dataspelsmusik framförd live av fullstor symfoniorkester. Uppenbarligen en musikgenre av stort intresse för många. Våra tre offentliga konserter och dagens kortvariant för gymnasieelever sålde slut på nolltid. Över fyra tusen personer, varav de flesta sannolikt inte besöker oss särskilt ofta, kommer att lyssna till Göteborgs Symfoniker denna vecka.

Många av dem kommer dessutom att under ett par dygn göra Konserthuset till sitt och delta i det Sverigemästerskap i dataspel som avgörs i helgen.

Sådant gläder ett direktörshjärta – att ännu en grupp medborgare finner vägen till vårt vackra hus och låter sig beröras av musiken som framförs.

På middagen efter konserten igår talade jag med Charles Hazlewood om detta med att nå ut. Han har många spännande idéer och berättade bland annat om sin orkesterfestival som lockar femtontusen åhörare, om sin ensemble som spelar nyskriven tuff musik på sensträngade barockinstrument och om sin orkester för musiker med funktionshinder, läs mer här.

Jag å min sida talade om vårt arbete med El Sistema och övriga delar av kulturskolan, våra utomhuskonserter och om hur vi specialanpassar produktioner för olika publikgrupper och arbetar för att vårt hus ska bli den självklara mötesplatsen för skilda grupperingar.

Vi enades om att en öppen attityd och ett kreativt sinnelag är ett måste om konstformen klassisk musik ska överleva – och om att vi i detta har stora möjligheter att påverka samhället i stort.

Genom att exempelvis samla personer med funktionshinder och samarbeta med El Sistema kan vi både bidra till att sätta ljuset på och skapa debatt kring orättvisor och ojämlika förhållanden som drabbar grupper av medborgare samt till att stärka deras självkänsla genom att göras deras röster hörda. Och detta utöver den uppenbara fördelen att vi kan erbjuda dem och deras åhörare starka musikupplevelser.

Och det är här symfoniorkesterns gränslöshet kommer in. Sedan jul har Göteborgs Symfoniker hunnit med att vara finalorkester i en tävling för unga solister, konsertera tillsammans barn från El Sistema, ge tre abonnemangskonserter med musik av Mozart och Mahler samt att framföra dataspelsmusik så att hela huset kom i gungning av publikens entusiasm. Och nästa vecka ska orkestern spela live till den mäktiga filmen Koyaanisqatsi på Scandinavium.

Med en sådan spännvidd kan vi nå ut riktigt brett med vår musik. Och det gör vi. Applåden igår, då Orvar Säfström i inledningen presenterade Göteborgs Symfoniker, talade sitt tydliga språk. I salongen satt människor som kanske inte besöker oss så ofta, men som uppenbarligen är stolta över sin orkester.

Helena Wessman s4 januari 2014

Kommentarer inaktiverade.