Ett väloljat maskineri

Man är inte bättre chef än sitt senaste beslut. När det blir fel är min besvikelse lika stor som medarbetarnas och jag tvingas åter konstatera att det inte finns några genvägar. Varenda beslut måste vara noga genomtänkt och väl förankrat om det ska bli bra.

Det är precis som för musikerna. Minsta slarv i förberedelserna drabbar det gemensamma resultatet. Däri ligger en stor del av pressen de utsätts för i sitt yrke, att situationen i orkestern är så naken. Praktiskt taget inget kan gömmas undan och allt är utsatt för bedömning av publiken, dirigenten, kollegorna och – strängast av allt – av musikern själv.

Fördelen med att vara administratör är att de flesta misstagen kan rättas till. Sitter du i orkestern finns sällan möjlighet att stanna upp och ta om. Felspelningarna blir ”hängande i taket”, som en kollega uttryckte det.

Jag sitter på tåget mot Västerås och försöker summera veckan. Två fina konserter och lika många styrelsemöten har den rymt, liksom varma och inspirerande möten med medarbetare och externa samarbetspartners, ovanligt mycket tid vid skrivbordet och en rejäl tabbe.

Min tabbe bör hållas utanför detta forum, men om konserterna berättar jag gärna. Veckans maestro är Neeme Järvi, som kommit för att fortsätta spela in Kurt Atterbergs symfoniska verk. Denna gång är det Symfoni nr 5, ”Sinfonia funebre” som har förevigats vid två framföranden för publik och en dags arbete i enrum med mikrofonerna.

Konserterna rymde också Joseph Haydns Symfoni nr 77 – vald av Järvi för att han snart uppnår denna ålder – och Mozarts Sinfonia Concertante för violin, viola och orkester. Solister var vår konsertmästare Sara Trobäck Hesselink och vinnaren av Solistpriset 2012, Ellen Nisbeth. De bjöd på en storartad tolkning som kommer att gå till historien.

Många av veckans möten har varit framåtblickande. I onsdags hade jag förmånen att ta del av spännande tankar på hur El Sistema-undervisningen i framtiden kan knytas ännu närmare Göteborgs Symfoniker och idag talade vi om förestående modernisering av Konserthuset. Till det kommer strategisamtal med både styrelsen och ledningsgruppen samt utvecklande enskilda samtal med avdelningscheferna.

Naturligtvis har veckan också präglats av mitt beslut att efter sommaren gå vidare till ett annat uppdrag. Ett chefsbyte får förstås organisationen att gunga till, men till oro finns ingen anledning. Göteborgs Symfoniker AB har ett väloljat maskineri med starka chefer och högkompetenta medarbetare på alla positioner. Verksamheten kommer att hålla hög fart framåt även utan mig.

Helena Wessman 7 februari 2014

2 reaktion på “Ett väloljat maskineri

  1. Jag var den fina konserten den 5/2. Där spelade orkestern ett extranummer som var fantastiskt bra. Men vad var det?? Stenhammar….???

    Önskar att man sätter upp en stor lapp i garderoben om vad extranummret var.

    mvh
    Cecilia Inghammar Stripple