Tyngdlöshet, Ragnarök och 8 toner per sekund

     
Om jag var lagd åt det vidskepliga hållet skulle jag vara orolig – det är fredagen den trettonde – men jag sitter lugnt vid min dator, fylld av tillförsikt.

Veckan har dominerats av pengamöten och jag börjar tro att Göteborgs Symfonikers långsiktiga finansiering kan tryggas. Det politiska stödet är starkt och hos våra näringslivskontakter kan jag skönja en försiktigt positiv hållning till ökade ekonomiska insatser.

Slaget är långt ifrån vunnet, men diskussionerna ger kraft att vara kreativ. Alla parter måste vinna på en satsning. Jag grunnar därför på vad vi kan göra för att ladda affärsuppgörelserna med så starka värden att fler företag vill vara med. Mina funderingar gäller också hur vi med vårt internationella renommé kan bidra till att stärka varumärket Västra Götalandsregionen.

Det första är givetvis att spela bra. Göteborgs Symfoniker är en fantastisk orkester, men kan bli ännu bättre. För att ge musikerna tillfälle till fördjupning låter vi denna vecka konsertserierna vila. Istället har Symfonikerna finslipat samspelet under sektionsrep och en dag med orkestercoach.

Jag läste för något år sedan Christer Fuglesangs bok om hans tretton dagar i rymden. Förutom hans förunderliga beskrivning av tyngdlösheten, bär jag med mig redogörelsen för de minutiösa förberedelserna. Det kan synas enkelt att sväva ut till en solskärm och dra åt några muttrar, men precisionen måste vara total och varje moment övades i åratal.

Samma skenbara enkelhet vidlåter orkestermusicerandet. För oss i publiken kan det synas självklart att det sker med full precision, men mycket kan hända. Eftersom skeendet är så snabbt – när tempot är 120 slag i minuten ska violinisterna leverera 8 sextondelar per sekund – måste löpningarna vara så väl inövade att autopiloten kan kopplas på. Denna måste i sin tur vara synkroniserad med hundra kollegors piloter och hur krävande det är begriper alla som har försökt att hitta total samtidighet med en danspartner.

Utgångspunkten är att musikerna förstås är mycket skickliga på sina instrument och känner varandra väl, men för ett exakt samspel krävs också att de har samma uppfattning om vad som är precist. Under en vecka utan konserter får de tillfälle både att diskutera och pröva sina idéer i praktiken. Vanliga produktionsveckor hinns sådant inte med. Då ligger allt fokus på att bli klar till första konserten.

Fast det är inte alltid det hjälper att öva. Fuglesang förberedde sig i fjorton år, men tappade ändå en skruvdragare under sin första rymdpromenad. Den flöt snabbt ut i rymden och svävar nu i evigheten som en potentiell fara för de satelliter och rymdskepp som korsar dess väg.

Med en orkester i världsklass krävs precision också i omgivande organisation. Därför har även administrationen ägnat sig åt fördjupning denna vecka. Under en heldag diskuterade vi hur samarbete och processer kan utvecklas. På programmet stod också en föreläsning av Sixten Nordström, som berättade om Wagner och operacykeln Nibelungens ring. Allt för att förbereda oss inför våren stora äventyr – det konsertanta framförandet av Ragnarök 19 och 20 april.

Ledningsgruppen hade sin egen heldag igår. På agendan stod diskussioner om lönestrukturen inom företaget, arbete med en riskanalys för verksamheten samt ett antal större och mindre frågor. Vi har mycket att prata och inte ens sju timmars möte räckte för att hinna med allt.
 Helena Wessman 2012-01-13

Kommentarer inaktiverade.