Där var det igen, f-ordet.

Möjligen kan någon tycka att jag skryter, men det är värt risken eftersom jag är så Stolt.

Jag har tittat på den streamade versionen och Göteborgs Symfonikers konsert med Kent Nagano och Anna Larsson den 9 april och måste säga att det är fantastiskt. Ett fantastiskt musicerande och fantastisk musik – missa inte Tungelnatt av vår hustonsättare Paula af Malmborg Ward – och allt är fantastiskt filmat. Också att vi kan filma är fantastiskt.

Så många upprepningar hade renderat livstids avstängning från På minuten i P1. Det tål jag om jag får stoltsera med vår verksamhet en stund till.

Efter Nagano kom sopranen Barbara Hannigan för att sjunga och dirigera – samtidigt. Många har uttryckt att den konserten var något av det häftigaste de har upplevt. Jag kan avslöja att hon redan är inbjuden både till nästa säsong och säsongen efter det.

Så blev det El Sistema-festival och nu spränger min stolthet alla gränser. El Sistema i Göteborg har vittförgrenade kontakter internationellt och tack vare det kunde vi till konferensen samla expertis från hela världen.

Där var Marshall Marcus som jobbade tillsammans med José Antonio Abreu i El Sistemas barndom på 1970-talet. Och Tricia Tunstall som på nära håll har följt El Sistema i Venezuela och USA i över tjugo år. Samt Eric Booth som coachar och koordinerar El Sistema-skolor i USA. Bland andra.

El Sistema-festivalen vände sig till pedagoger och beslutsfattare. 170 personer slöt upp och fick under fyra dagar följa undervisningen på några El Sistema-skolor i Göteborg, delta i workshops, lyssna till seminarier och föreläsningar och gå på konserter.
Konserterna var förstås med Göteborgs Symfoniker. En abonnemangskonsert med kontrabasisten Edicson Ruiz och dirigenten Manuel López-Gómez som båda kommer från Venezuela, en konsert med hela orkestern i Biskopsgården på Hisingen samt en sida vid sida-konsert där symfonikerna spelade tillsammans med El Sistema-barn från hela Göteborg.

Både abonnemangskonserten och sida vid sida dubblerades, så symfonikerna gav i själva verket fem konserter på tre dagar. Några av dem också en sjätte. Söndagen bjöd på kammarkonsert med Edicson Ruiz och musiker ur Göteborgs Symfoniker.

Sida vid sida-konserterna är en historia för sig. Så många barn ville vara med att de inte fick plats på podiet. Det beslutades därför att 150 barn skulle medverka på den första konserten och 150 andra barn på den följande. Kruxet var att bara de första 150 skulle få repetera med orkestern. Vad göra? Jo, några dagar innan samlade pedagogerna övriga 150 barn för ett ”torrep”, en repetition med GSO utan att GSO var där. Det fungerade utmärkt. När konserterna genomfördes kunde ingen ana sig till vilka barn som tidigare hade mött orkestern.

Allt sammantaget blev den en härlig upplevelse, vår El Sistema-festival. Efteråt har de internationella auktoriteterna öst beröm över den svenska verksamheten. Eric Booth har till och med skrivit ett brev där han menar att ”något remarkabelt händer i El Sistema Sverige.”

El Sistema-festivalen arrangerades av Göteborgs Symfoniker i samarbete med Göteborgs stad och två av dess El Sistema-skolor, Högskolan för scen och musik samt Stiftelsen El Sistema. Planeringskommittén bestod av Malin Aghed, Petter Rosenlundh, Petra Kloo Vik och Ann Kjellson. Heder åt dem för det och heder åt pedagogerna som gör ett så enormt arbete med barnen.

Och heder åt våra residenskonstnärer – tonsättaren Paula af Malmborg Ward och regissören Svante Grogarn – vars högstadieföreställning Demokrati jag just har beskådat. Dirigent Malin Strindlund, berättare Alexander Salzberger.

Under sitt tvååriga uppdrag har Paula, Svante och producenten Petra Kloo Vik skapat fyra skolproduktioner med Göteborgs Symfoniker. De har också genomfört pedagogiska projekt ute i skolorna och tagit emot flera hundra barn på ”kreativt samspel” där de små har få skapa tillsammans med musiker ur orkestern.

Residensen har varit en stor framgång och det är inte utan att det kniper i hjärtat när vi nu snabbt närmar oss dess avslutande. Paula, Svante och Petra har gjort ett strålande arbete som, törs jag påstå, har utvecklat hela vår verksamhet på ett fantastiskt sätt.

Där var det igen, f-ordet. Men det står jag för. Jag är så fantastiskt stolt!

Helena Wessman 26 april 2013

Kommentarer inaktiverade.