Kent Nagano: ”Jag är förtjust och hedrad…”

Så är det offentligt, det som varit klart en tid. Att vi har knutit Kent Nagano till Göteborgs Symfoniker. Hans titel blir förste gästdirigent och konstnärlig rådgivare, med start för rådgivandet redan i höst. Uppdraget som förste gästdirigent påbörjas nästa höst och löper över tre år.

För den som ännu inte gjort Kent Naganos bekantskap kan jag berätta att han är 60 år, uppfostrad i Kalifornien av japanska föräldrar och idag huvudsakligen bosatt i San Fransisco och Paris. Jag skriver huvudsakligen för att han har bostäder också i München och Montreal där han tillbringar mycket tid som chefdirigent för Bayerska statsoperan och Montreals symfoniorkester.

Relationen mellan Kent Nagano och Göteborgs Symfoniker inleddes för nästan 20 år sedan då han dirigerade Mahlers tredje symfoni. Sedan dess har han legat i topp på listan över dirigenter med vilka Symfonikerna önskar ett fördjupat samarbete. Senaste gången de två storheterna möttes var i våras då Nagano ledde vårt succéartade framförande av Wagners jätteopera Ragnarök.

Tycket är ömsesdigt. I våra samtal inför utnämningen har Nagano uttryckt djup respekt för våra skickliga musiker. Han talar mycket om orkesterns klang, personlighet och spelstil och hur detta knyter an till den nordiska traditionen. En tradition han vill ansluta sig till genom att, som han ödmjukt säger, lära av Göteborgs Symfoniker hur Sibelius ska spelas.

I sin officiella kommentar till vårt nya partnerskap säger Nagano att han är ”förtjust och hedrad över att ha blivit tillfrågad att ingå i den långa lista över berömda dirigenter som utgör en del av orkesterns arv” och räknar upp Jean Sibelius, Carl Nielsen, Wilhelm Furtwängler, Pierre Monteux och Herbert von Karajan, samt chefdirigenterna Wilhelm Stenhammar, Charles Dutoit, Neeme Järvi och Gustavo Dudamel.

Det är inte utan att jag själv blir imponerad av den stora mängden celebriteter. Vi har verkligen mycket att vara stolta över här i Göteborg. I över hundra år har vår lilla stad varit en påtaglig del av europeiskt musikliv. En position vi kommer att stärka och utveckla genom vårt samarbete med Nagano. Jag ser mycket fram emot att arbeta med honom.

Utöver det stora offenliggörandet inrymde gårdagen en sommarkonsert med inhopparen Daniel Blendulf på pulten. I söndags fick vi veta att den unge finske dirigenten Santtu-Matias Rouvali blivit sjuk. Redan efter ett par timmar kunde vi, tack vare ett snabbfotat arbete av planeringsavdelningen, avtala med Blendulf om ett inhopp. Han har inte tidigare dirigerat vare sig Göteborgs Symfoniker eller Tjajkovskijs uvertyr 1812, men klarade uppgiften galant.

Solist var vår egen pianist Erik Risberg, som hade valt ett verk av den för orkestern – och förmodligen större delen av publiken – helt obekante engelske tonsättaren Gerhald Finzi. Ett fint stycke musik som Erik framförde med all den glans han skämmer bort oss med varje vecka. Jag är stolt över att vi har så fina solister i orkestern.

Min arbetsvecka har förgyllts också av ett mycket positivt samtal med en av våra sponsorer, en avtackning i Uppsala och en stimulerande strategidiskussion med ledningsgruppen. Idag väntar två möten i Stockholm och på lördag en konsert jag länge sett fram emot: Beethovens nionde symfoni i tolkning av 85-årsfirande dirigentnestorn Herbert Blomstedt. Jag känner mig mycket priviligierad.

Helena Wessman 2012-08-31

Tredje gången gillt!

Det går trögt att komma igång efter semestern. I alla fall när det gäller bloggandet. Två versioner är skrivna, båda ratade. Envist gör jag nu ett tredje försök.

Tiden är måndag morgon och jag har just satt mig på tåget från Västerås till Göteborg, aningen vilsen efter två ovanligt rörliga veckor. Tolv längre resrutter på fjorton dagar har satt lokalsinnet ur spel. Då jag vaknar om morgonen vet jag knappt var jag är.

Men jag ska inte klaga. Jag planerar själv mitt resande.

I fredags var traden Göteborg – Stockholm för möte och konsert. Mötet i syfte att diskutera chefsutbildningen Spela jämnt, som Svensk Scenkonst inom kort kommer att bjuda in till. Syftet är att öka antalet kvinnor på chefsstolarna hos Svensk Scenkonsts medlemsföretag och som deltagare önskar vi se kvinnor med ledarerfarenheter från svenskt musikliv.

Från Svensk Scenkonst förflyttade jag mig till Berwaldhallen och Östersjöfestivalens inledning. Esa-Pekka Salonen dirigerade Finska Radions Symfoniorkester, Orphei Drängar och en rad förnämliga solister i ett konsertant framförande av Wagners opera Tristan och Isolde. Peter Sellars stod för regin, som komplettrades med en vacker och tänkvärd videoinstallation av Bill Viola.

Östersjöfestivalen pågår hela den här veckan och avslutas nästa lördag med ett dubbeljubileum. Tio år för själva festivalen och 85 för Herbert Blomstedt som leder Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiokören och fyra solister i ett framförande av Beethovens nionde symfoni. Jag har förmånen att få höra även den konserten.

Hemma i vårt eget hus bjöd vi i veckan på en sommarkonsert ledd av Johannes Gustavsson. Konserten kombinerades med ett varumärkesseminarium för västsvenska företagare tidigare på eftermiddagen.

Föreläsare hade vi hämtat från våra huvudsponsorer Volvo och SKF samt reklambyråerna Forsman & Bodenfors och Minnesota Communication. GP, som också är en av våra huvudsponsorer, bistod med råd och dåd i planeringen. Föredragen blev mycket uppdkattade, så jag sänder ett varmt tack till Karin Falk, Karin Bäcklund, Ingalill Östman, Sven-Olof Bodenfors och Tomas Falk.

Syftet med träffen var att lära känna fler västsvenska företag och ge dem möjlighet att knyta kontakter sinsemellan. Och att informera om vår verksamhet, förstås. Bättre än med en konsert med Göteborgs Symfoniker kan vårt varumärke knappast beskrivas.

Resten av veckan ägnade orkestern åt att spela in sommarkonsertens program på skiva. Eftersom den pågående ombyggnationen av vårt bibliotek väsnas skedde inspelningen kvällstid. Stämningen var tät då jag kom till huset efter ett sent möte i torsdags kväll. Inspelning kräver djup koncentration och det kändes i hela huset.

Biblioteksbygget ska snart vara klart, så också där har intensiteten varit hög. Oväntade inbromsningar i processen har fått vår fastighetsansvarige att muttra om förseningar, men då jag lämnade Konserthuset vid lunchtid i fredags verkade bygget vara hyfsat i fas. Nästa steg blir att sätta upp den fasta inredningen och om allt går som planerat kan bibliotekspersonalen börja bära noter i slutet av nästa vecka.

Nu är det, som sagt, en ny vecka. Om några timmar samlas Göteborgs Symfoniker för en orkesterdag ledd av orkesterchef Johan Nordin. Orkesterutveckling och framtidsfrågor står på agendan och jag kommer själv att delta i diskussionen en stund i eftermiddag.

Innan dess ska jag – som sagt – åka tåg några timmar och förhoppningsvis hinna avverka några mejl. För även det är ett område som går trögt så här i början av terminen. Jag har inte på något sätt kommit ifatt med alla väntande mej och ber alla som väntar på svar om ursäkt.

Helena Wessman 2012-08-27

Semestern är definitivt slut

Snipp, snapp, snut – så tog semestern slut. Verksamheten är i igång och även om huvudet inte riktigt varvat upp är det mesta som vanligt. Intensivt, komplext och fyllt av glädje.

Musikerna är inne på sin andra vecka. Efter fem dagars enskilt arbete samlades de på podiet i måndags för pröva sittningar och diskutera samspel. I tisdags repeterade de sektionsvis och onsdags kom dirigenterna.

Jag skriver dirigent i plural för så är det denna vecka. På lördag ger Göteborgs Symfoniker tre konserter och varje program har sin dirigent. Andreas Alin leder en familjekonsert med
Markatta Musikteater och Symfonikerna klockan fyra. Tre timmar senare äntrar Alexander Shelley podiet för en traditionell symfonikonsert och klockan halv tio håller Martin Schaub samman Symfonikernas musikaliska möte med Sofia Karlsson och hennes band.

Konserterna ingår i Göteborgs Kulturkalas och ges ute i det fria, på Götaplatsen. Hoppas vi. Förra året ösregnade det och två konserter fick flytta in i Konserthuset. Det vill vi för död pch pina inte ska hända i år för Konserthuset kommer redan att vara fullt. Där arbetar Baltic Youth Philharmonic och dirigenten Kristjan Järvi med unga musiker från regionen. Workshops i mindre ensembler och en gemensam konsert ska det bli.

Vi arrangerar fyra konserter på lördag, således. Dessutom en idag. Plus repetitionerna inför morgondagen. Semestern är definitivt slut.

Baltic Youth Philharmonic är en ungdomsorkester bestående musikstudenter från länderna runt Östersjön. Initiativtagare och konstnärlig ledare är Kristjan Järvi. Instruktörerna hämtas från professionella orkestrar, däribland Göteborgs Symfoniker. Ungdomarna framträder på Götaplatsen kl 17.30 idag. Missa dem inte!

Förutom repetitioner och fyra konserter innebär Kulturkalaset att restaurangen går för högtryck. Scenen på Götaplatsen nyttjas för stora evenemang hela veckan och våra foajé och balkong erbjuder populära publikplatser där gästerna serveras förstklassiga måltider.

Biljettkassan har också haft sitt. I veckan släpptes biljetterna till Ulf Lundells framträdande i Konserthuset senare i höst. Trycket blev så stort att hemsidan gick ned och allt blev kaos. Lyckligtvis har vi mycket skicklig kassapersonal, så alla kunder blev nöjda och glada till sist.

För oss andra består trycket i en vådlig mängd olästa mejl, en massa frågor som borde ha varit besvarade i juni och möten på löpande band för att komma ikapp. Det är härligt att vara tillbaka!

Helena Wessman 2012-08-17